تاریخ انتشار: شنبه 1395/01/28 - 09:39
کد خبر: 197374

وقتی دانشجومعلمان درگیر بازی سیاسی شدند؛

دانشجویانی که حق انتخاب واحد ندارند/ غیبتی با قیمت کسر از حقوق!

دانشجویانی که حق انتخاب واحد ندارند/ غیبتی با قیمت کسر از حقوق!

قطعا با توجه به تعداد زیاد پردیس ها و دانشجومعلمان و تعداد کم اساتید انتظار نباید داشته باشیم که دانشگاه فرهنگیان در ابتدای امر بسیار عالی باشد و با صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تهران مقایسه کرد البته ناگفته نماند بسیاری از دانشجومعلمان رتبه های این دانشگاه های عنوان شده را نیز کسب کردند اما ترجیح دادند حداقل آینده شغلی مطمئنی داشته باشند

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشجومعلمان، یکی از اقشار دانشجویی هستند که معمولا شرایط تحصیل سخت‌تری نسبت به سایر دانشجویان دارند؛ مشکلات صنفی آموزشی، اقتصادی معیشتی و مواردی از این دست، جزو مهمترین چالش‌های این دانشجویان در دوران تحصیل‌شان است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از دانشجومعلمان که توانسته است مرحله پذیرش در دانشگاه فرهنگیان با موفقیت پشت سر بگذارد، در یادداشتی به بررسی اوضاع و مشکلات پیش روی این دانشجویان در دوران تحصیل پرداخته است، مشکلاتی از جنس های صنفی، آموزشی، اقتصادی و ... که در ادامه می خوانید:

از رسانه ها و خبرگزاری ها هر ازچندگاهی اخبار مربوط به دانشگاه فرهنگیان را می شنویم، خبرهایی که گاه تحلیل خبرنگار و گاه بریده شده حرف های اصلی هستند و شاید برای یک بازی رسانه ای باشند.

دلخوری این طبقه از جامعه زیاد است اما بیشتر این دلخوری به عدم توجه رسانه ها به درد آن ها و نه استفاده از آن ها برای سیاسی کاری خودشان است.

از یک برنامه تلویزیونی گرفته که با پخش یک کلیپ از حرف های چند دانشجو معلم نحوه ی تربیتی و آموزشی کل دانشجو معلمان را زیر سوال برد تا تهیه و پخش گزارشی از دانشگاه فرهنگیان در خبر 20:30 که با بریدن فیلم فقط یک بازیگردانی به نفع مخالفین دانشگاه فرهنگیان انجام شد.

هرکدام از ما دانشجو معلمان با تفکراتی متفاوت نسبت به دانشگاه، وارد این سیستم شدیم، مخصوصا ما ورودی های بهمن 91 که اولین گروه دانشجومعلمان این دانشگاه بودیم.

ما وقتی در ترم اول دیدیم خبری از انتخاب واحد نیست و طبق حروف الفبا کلاس بندی شدیم و فضا مدرسه گونه است و هنوز معلمان به جای اساتید تدریس می کنند و وقتی ساعت کلاس ها تمام می شود زنگی به صدا در می آمد که خبر از پایان کلاس می دهد و زنگ تفریح است؛ ترسیدیم که ممکن است در انتخاب خود اشتباه کرده باشیم، نباید به این جا می آمدیم.

ما حتی از ابتدایی ترین حقوق خود که انتخاب واحد است هم تا چند ترم محروم بودیم و انتصاب واحد انجام می دادیم و تنوع اساتیدی و یا بهتر بگوییم تنوع معلمی وجود نداشت.

قطعاً با توجه به تعداد زیاد پردیس ها و دانشجومعلمان و تعداد کم اساتید انتظار نباید داشته باشیم که دانشگاه فرهنگیان در ابتدای امر بسیار عالی باشد و با دانشگاههای صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و تهران مقایسه کرد البته ناگفته نماند بسیاری از دانشجومعلمان رتبه های این دانشگاه های عنوان شده را نیز کسب کردند اما ترجیح دادند حداقل آینده شغلی مطمئنی داشته باشند.

دانشگاه ما شاید غذای خیلی عالی  و امکانات رفاهی مناسبی نداشته باشد ولی نگرانی از شغل آینده نداریم و یا مثل دانشجویان یکی از دانشگاه های دولتی اعتصاب غذا نکردیم؛ برای امریه و بلاتکلیفی شغلی چون همه ی ما چه ورودی های 91 که بعد از سه ماه استخدام شدند و چه ورودی های 93 که بعد از مدتی استخدام شدند دغدغه شغلی نداشتیم  که البته تعداد کمی از دانشجویان دیگر دانشگاه ها را می شود پیدا کرد که از وضعیت سلف دانشگاه خود راضی باشند.

چیزی که دانشجو معلمان را از بقیه دانشجوهای دانشگاه ها متمایز می کند داشتن خلاقیت و پیاده کردن دروس تئوری روانشناسی به عمل در مواقع تدریس است که برای اینکار ورودی های 91، 5 ترم کارورزی را گذرانده اند آن هم با تغییر سیستم هر ترم، قطعا باید از دانشجومعلمان تقدیر ویژه ای بخاطر انعطاف داشتن در برابر برنامه ریزی هایی بشود که در عرض یک شبانه روز ریخته می شد و البته نباید هم اعتراضی کردند چون آنها استخدام هستند و اعتراض به منزله ی به خطر افتادن پرونده ی آنها می باشد.

دانشجو معلمان علاوه بر اینکه باید درس های دانشگاهی را هماهنگ با بقیه دانشگاه ها بخوانند چندین واحد اضافه هم نسبت به رشته های مشترک اعمال شده، با وجود پر بودن ساعت درسی در تمام طول روزهای هفته، باید پیگیر اخبار و مسائل سیاسی نیز باشند چون ممکن است هر لحظه برای مصاحبه و گزینش احضار شوند و از آنها بپرسند نظرتان در مورد برجام چیست؟

اگر دانشجویان در خوابگاه بخاطر قطع بودن آب، تشک های نامناسب، جیرجیر کردن تخت ها و یا نظافت کردن راه پله و حمام احتمالا خسته باشند، نمی‌توانند صبح بیشتر بخوابند و سرکلاس غیبت کنند، چون از کلاس اگر غیبت کنند، کسر از حقوق می خورند چون انگار محل خدمت‌شان را ترک کردند!» غیبت و تعطیلی کلاس قبل و بعد از عید برای دانشجومعلمان معنایی ندارد چون آن ها معلمان مملکت هستند و باید سخت درس بخوانند تا بتوانند آیندگان جمهوری اسلامی را به خوبی تربیت کنند.

اگر از حقوقش 45 تا 50 درصد یا گاهی کل حقوقش را کم کنند، صرفا بخاطر حضور در دانشگاه فرهنگیان، در هنگام کارورزی و موقع تدریس باید همه ی اینها را از ذهنش دور کند و فقط به فکر درس باشد و به نوین ترین روش های تدریس غرب که همسو با فرهنگ جمهوری اسلامی ایران است تدریس کند و در حین درس به تک تک دانش آموزان نگاه کند که نکند کسی امروز مطلب را متوجه نشود، درسش که تمام می شود می داند جایی در دفتر معلمین ندارد چون او یک دانشجو است و هنوز در خود آموزش و پرورش پذیرش اینکه همکار معلمین با سابقه است سخت است.

اگر برای تمام دانشجویان یک شبانه روز 24 ساعت باشد، برای دانشجو معلم 25 ساعت است، چون او هم باید درس بخواند آن هم واحدهای بیشتر از باقی دانشگاه ها و هم خودش را غنی کند، اما خوشحال است چون می تواند برای کشورش حتی با کمترین امکانات مالی و رفاهی آینده بسازد، چون جز تجمع کنندگان دانشجویان بیکار نیست.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top